Geneza państwa, czyli kto i dlaczego to wymyślił?:)
GENEZA PAŃSTWA
Kiedy
i dlaczego powstało
pierwsze państwo? – w naukach społecznych są różne hipotezy…(na maturze
obowiązują Cię głównie: teorie umowy społecznej, przemocy i podboju,
koncepcje teistyczne, koncepcja marksistowska)
1. TEORIA UMOWY SPOŁECZNEJ
● jej zwolennicy – min. Jean
Jacques Rousseau, John Lock oraz Hobbes
● państwo zgodnie z tymi teoriami powstało w wyniku umowy ludzi między sobą lub ludzi z władzą (ludzie umówili się, podjęli decyzję, aby stworzyć państwo,
gdyż uznali że będzie to dla nich korzystne, że tak będzie najlepiej)
● jest wiele rodzajów tych
koncepcji, do najbardziej znanych należą:
a. TEORIA JEANA JAKUBA ROUSSEAU
● Rousseau był francuskim myślicielem doby oświecenia (XVIII w.) Jego największym dziełem jest „Umowa społeczna”
● stan przed powstaniem państwa (stan natury) był zdaniem Rousseau czasem spokoju, naturalnej harmonii żyjących w odizolowaniu od siebie jednostek, które cieszyły się naturalnym szczęściem kontaktu z przyrodą, wszyscy byli naturalnie wolni i równi. Obce wtedy były człowiekowi depresje, pycha, żądza władzy, egoizm, które przyniosła dopiero cywilizacja. Cywilizacja popsuła więc człowieka dobrego z natury.
● udzie z czasem zaczęli jednak łączyć się w grupy, by przeciwdziałać kataklizmom (takim jak np. powodzie, trzęsienia ziemi, huragany itp.), z którymi pojedynczy człowiek nie mógł sobie poradzić.
● pierwszym stadium życia społecznego była rodzina. Na tym etapie rodzi się już egoizm, poczucie władzy, zazdrość (ludzie byli np. zazdrośni o partnerów, chcieli jak najwięcej zagarnąć dla siebie, choćby po to, by zapewnić byt swoim bliskim).
● powstanie państwa związane było głównie z rozwojem rolnictwa i metalurgii. Człowiek zorientował się, że wygodniej jest mieć większą ilość dóbr materialnych, chciał mieć coraz więcej majątku. Powstało prawo własności, zaczęły się pojawiać nierówności, ludzie podzielili się na bogatych i biednych. Zaczęła się walka między ludźmi o władzę.
● ludzie by zapobiec temu chaosowi i walce zgodzili się zawiązać początki władzy
● a więc umowa społeczna a za nią Państwo, powstało po to, by powrócić do pierwotnych idei równości, wolności.
b. TEORIA UMOWY SPOŁECZNEJ J. LOCKE'A
● Lock był żyjącym w XVII i XVIII w. angielskim
filozofem, prekursorem liberalizmu politycznego i ekonomicznego
● jego zdaniem w stanie natury wszyscy byli sobie równi (uważał, że wszyscy w sposób
naturalny mają równe prawa. Bóg wyposażył
nas w nie, podobnie jak we wzrok, słuch itp.). Każdemu człowiekowi od samego początku przysługiwało więc prawo
własności (w rozumieniu: życia, wolności, majątku).
●umowa
społeczna doszła do skutku m.in. po to by chronić prawa własne:
bezpieczeństwo, prawo własności, wolność, prawo do życia.
● Umowa społeczna
powstała więc, by chronić prawa naturalne. Ludzie nie mogli być bowiem
sędziami we własnej sprawie, lepiej było te kompetencje przekazać władzy
publicznej. Dzięki umowie ludzie nie
zrzekają się więc części swoich praw, lecz przeciwnie – chronią i wzmacniają te
co już mają.
● Państwo
jest więc wyrazem rozsądności człowieka, powstało
jako efekt naszej rozumnej natury – naszego rozsądku.
c. TEORIA UMOWY SPOŁECZNEJ HOBBESA
● U Hobbesa stan natury, zupełnie
inaczej niż u Rousseau był to stanem walki
wszystkich ze wszystkimi. Człowiek cały czas żył w strachu o swoje życie, był
bezbronny. Targały wówczas człowiekiem nienasycone popędy zdobywania bogactw,
zaszczytów, władzy. To była anarchia. Ludzie nie mieli żadnych obowiązków, mieli
tylko prawa niczym nie ograniczone.
● Hobbes zakwestionował więc tezę Arystotelesa, że człowiek jest z natury istotą społeczną.
● umowa społeczna była jego zdaniem aktem
rozsądku. Ludzie zawarli umowę między sobą powierzając władzę komuś innemu.
Zrzekli się praw do swej naturalnej
wolności przekazując je suwerenowi.
● Władza suwerena jest więc
zdaniem Hobbesa niepodzielna i niezbywalna (niepodzielna - nie może się nią z nikim dzielić, niezbywalna -oznacza, że nie można się jej zrzec). Władza suwerena
jest więc absolutna.
● tak powstaje państwo zwane przez Hobbesa - Lewiatanem. Ma ono władzą absolutną nad wszystkimi przejawami życia.
2. TEORIA PRZEMOCY I PODBOJU
● jej zwolennik to min. polski socjolog – Ludwik Gumplowicz
● państwo zgodnie z tą teorią powstało w wyniku
podboju plemion słabszych przez silniejsze
● Państwo jest więc formą panowania zwycięzców nad pokonanymi.
3. TEORIE TEISTYCZNE
● zgodnie z nimi państwo pochodzi od istoty
nadprzyrodzonej, czyli od boga. Z tego wzięła się opinia, że władca to
ucieleśnienie boga na ziemi (popularna m.in. w starożytnym Egipcie).
●
takie opinie panowały też w chrześcijańskim średniowieczu. Władca był
"pomazańcem bożym" - sprzeciw wobec niego był więc podniesieniem ręki na
samego boga (zwolennikiem
teorii, że państwo pochodzi od boga był min. św Augustyn - katolicki
filozof )
● wystąpienie przeciw władzy według tej teorii, było więc nie tylko
przestępstwem, ale także grzechem.
4. KONCEPCJA MARKSISTOWSKA
● XIX wiek to
okres ostatecznego wykształcenia się 2 głównych klas w społeczeństwach zachodnich:
burżuazji (klasa posiadająca, bogaci ludzie żyjący z pracy innych np. właściciele fabryk, warsztatów, banków itp. ) oraz
proletariatu (czyli robotników)
●
Fatalna sytuacja klasy robotniczej (robotnicy żyli wówczas w ogromnej
biedzie, nie mieli praktycznie żadnych praw, żadnej ochrony) skłoniła
filozofów i myślicieli, a z czasem przywódców politycznych do pochylenia
się nad ich losem
● Zaczęto formułować idee przejęcia władzy przez
uciskaną klasę proletariacką (robotniczą), zwłaszcza że była ona najliczniejsza.
● Jedną z takich idei stworzył Karol Marks, który w 1848 r. wraz z
Fryderykiem Engelsem napisał Manifest
komunistyczny, w którym zawarł swoją ideologię. Jej główne założenia w odniesieniu do Państwa to:
● państwo powstało, bo rozpadła się wspólnota pierwotna (gdzie wszyscy
byli równi)
● po rozpadzie wspólnoty pierwotnej nastąpił podział na klasy, pojawiła się własność prywatna, która społeczeństwo podzieliła (jedni zaczęli mieć więcej, inni mniej)
● Państwo zdaniem twórców Manifestu to instrument przemocy i wyzysku, wykorzystywany przez „klasę
posiadaczy”, by utrwalać panowanie nad tymi, którzy nic nie mają. Państwo to „narzędzie klasy panującej”. Dzięki
państwu klasa posiadaczy dominuje nad klasami wyzyskiwanymi (głownie robotnikami,
ale zaliczono tutaj także chłopów), którzy z tego wyzysku nie mogą się wyzwolić.
● wyróżnił on
następujące rodzaje państwa: niewolnicze, feudalne, kapitalistyczne,
socjalistyczne. Końcowym etapem miał być KOMUNIZM, gdzie państwo miało zniknąć, gdyż społeczeństwo miało
stać się bezklasowe (wszyscy mieli być równi).
Komentarze
Prześlij komentarz