SPOŁECZEŃSTWO / STRUKTURA SPOŁECZNA
1. Pojęcie społeczeństwa
Społeczeństwo –
najbardziej złożona zbiorowość, pojecie bardzo niejednoznaczne, różnie
definiowane. W socjologii np. społeczeństwo traktuje się jako jedną ze
zbiorowości lub jako dużą grupę społeczną.
Definicja (jedna z wielu):
Społeczeństwo - pewna samowystarczalna forma życia
zbiorowego ludzi będąca historycznie ukształtowanym kompleksem zbiorowości i
grup społecznych, połączonych przez wspólne terytorium, instytucje, formy
działania i wartości kulturowe. Charakterystyczne dla członków takiego
społeczeństwa jest poczucie odrębności w stosunku do innych zbiorowości.
HISTORYCZNE I WSPÓŁCZESNE TYPY SPOŁECZEŃSTW:
1) społeczeństwo pierwotne
- gospodarka zbieracko – myśliwska, początki hodowli, uprawy roli
-
społeczności małe (do kilku
tysięcy członków)
-
prosta struktura społeczna (róznicowała
ją głównie płeć, wiek , pokrewieństwo)
-
duża rola tradycji
-
duża rola osób starszych
(wiek najczęściej związany był z prestiżem (im starsza osoba tym go więcej),
dlatego, że starsze osoby miały wiedzę i doświadczenie niezbędne do życia. Dużą
rolę odgrywało też pokrewieństwo, istniały bardzo silnie ukształtowane a czasem
bardzo skomplikowane systemy pokrewieństwa.
-
kultura przedpiśmienna,
przekazywana ustnie, raczej
się nie zmieniała (bo świat w około tez się nie zmieniał)
-
z czasem, wraz ze wzrostem zamożności struktura społeczna coraz bardziej się
rozbudowywała (zaczynała być oparta na cenzusie majątkowym)
-
dziś taki typ społeczeństw spotkać można w Afryce,
Ameryce Łacińskiej
2) społeczeństwo niewolnicze (nie wszystkie
podręczniki je wyróżniają)
-
ukształtowało się w czasach starożytnych
-
jedna grupa ludzi była własnością innej (lub państwa) np. starożytna Grecja, Rzym
-
rolnictwo, rzemiosło, handel
-
pojawia się pismo
-
oparte w mniejszym stopniu na tradycji a w większym na prawie stanowionym przez
człowieka
-
struktura coraz bardziej się różnicowała
3) społeczeństwo feudalne
-
ściśle zhierarchizowane (wyraźny
podział na 3 stany: pracujący (chłopi (70% społeczeństwa),
mieszczanie), modlący się
(duchowieństwo), wojujący (szlachta).
Decydujące było tu urodzenie (wyjątek stanowiło duchowieństwo).
-
bardzo mała ruchliwość społeczna (przejście
z jednego stanu do drugiego było bardzo utrudnione)
-
gospodarka to głównie uprawa i hodowla
-
najwięcej było wiosek, miasta były małe, ściśle powiązane z wioskami.
-
ten typ społeczeństwa występował w średniowieczu w Azji i Europie.
4) Społeczeństwo industrialne
-
powstało w XVIII w. w Anglii, jego rozwój przypada na wiek XIX i początek wieku XX (kraje Europy
Zachodniej)
-
związane z rozwojem przemysłu,
powstaniem nowych technologii produkcji, które zastąpiły produkcję ręczną
-
podstawą struktury społ. był podział
na klasy i warstwy społeczne (główne: burżuazja i robotnicy). Powoli
ukształtowała się także klasa średnia
(urzędnicy, przedstawiciele wolnych zawodów, drobni przedsiębiorcy)
-
rozwój miast
-
duża ruchliwość społeczna pionowa
oraz pozioma (migracje)
-
zachowanie ludzkie, podobnie jak kultura zaczęły się ujednolicać, powstawać
zaczęła kultura masowa
DZISIEJSZE
SPOŁECZEŃSTWO (typy często występują jednocześnie)
5) społeczeństwo postindustrialne
- twórcami
tego pojęcia są socjolodzy: Daniel Bell, Alain Touraine.
- jest to
inaczej społeczeństwo „poprzemysłowe”, rola robotników, rolników znacząco
spadła - dziś człowieka bardzo często
zastępują komputery. Większość ludzi zatrudniona jest w sektorze usług.
- w
gospodarce dużą rolę odgrywają ponadnarodowe korporacje, ludzie zamieszkują w
dużych miastach, rozwija się kultura masowa.
6) społeczeństwo globalne
- twórcą tego
pojęcia jest Herbert Marshall McLuhan
– on stworzył pojęcie „globalnej
wioski” – zauważył on, że świat się jakby „skurczył” (kompresja czasu i
przestrzeni) dzięki środkom masowego przekazu, możliwości szybkiego
przemieszczanie się itp. Kiedyś świat był ogromny, listy szły tygodniami,
podróż trwała podobnie. Dziś wszędzie dolecieć można w ciągu 1 dnia, komunikacja
trwa kilka sekund.
-
społeczeństwo globalne się uniformizuje
(ujednolica), wszędzie panuje podobna moda, są podobni idole (np. serial „Moda
na sukces” oglądany jest od Afryki po Azję i Europę), językiem uniwersalnym
staje się angielski.
- dużą rolę w
społeczeństwie zglobalizowanym pełnią korporacje
transnarodowe, które stają się potęgą równo niemalże państwom (np.
gogle, Microsoft, HP, puma, reebook),
- proces
tworzenia się społeczeństwa globalnego to
globalizacja
7) społeczeństwo informacyjne
- termin ten
wywodzi się z Japonii
- najważniejszą
rolę odgrywa w nim informacja,
która jest towarem. To na
niej opiera się gospodarka.
- najbardziej
rozwinięty jest sektor usług
- dostęp do
informacji jest powszechny, najważniejszą rolę w jej dostarczaniu pełni Internet.
8) społeczeństwo masowe
- ludzie
działają, pracują, mieszkają dziś w dużych zbiorowościach
- jest to
raczej kategoria nacechowana negatywnie, w społeczeństwie masowym wartości się ujednolicają, coraz
mniejszą rolę odgrywa religia, kultura
też jest masowa, a wiec,
lekka, łatwa i przyjemna a co za tym idzie (zdaniem niektórych!) o niskiej
wartości artystycznej.
- w
społeczeństwie dominuje hedonizm i
konsumpcjonizm
-
społeczeństwo podatne na wpływy np. na reklamy
9) społeczeństwo konsumpcyjne
- jego
powstanie związane jest ze wzrostem zamożności społeczeństw w XX w.
- więcej
pieniędzy to umasowienie konsumpcji, a umasowienie konsumpcji to np.
hipermarkety i wielkie centra handlowe.
- coraz
więcej rzeczy jest nam „niezbędne” do życia a coraz mniej jest „luksusowe” (np.
wakacje –kiedyś Egipt był dla wybranych, dziś „każdy” prawie tam jeździ).
- ludzie
konsumują/kupują nie tylko towary, ale symbole, idee, znaki, które nadają im
wartość (np. jestem tym co noszę, jestem tym czym jest moje mieszkanie (np. nie
wypada mieć dywanu z komfortu, muszę mieć firmowy), rzeczy świadczą o mnie,
stają się niejako mną.
- media,
reklamy kształtują nasze potrzeby, mają znaczący wpływ na to jak żyjemy, jak
siebie postrzegamy (np. anorektyczki próbujące dorównać ideałowi piękna
„sprzedawanymi” przez media, reklamy, korporacje odzieżowe). Człowiek sam staje
się towarem.
- człowiek żyje by konsumować, jest tym co
konsumuje
10) społeczeństwo otwarte
- pojecie to stworzył Henri Bergson,
spopularyzował Karl Popper
- społeczeństwo otwarte
to społeczeństwo o dużej swobodzie
politycznej, panuje w nim sprawiedliwość i poszanowanie prawa.
- jego wartości to: pluralizm, tolerancja
- czasem używa się tego
pojęcia jako synonimu społeczeństwa obywatelskiego.
TEORIE ROZWOJU SPOŁECZNEGO:
- społeczeństwa
się zmieniają, ulegają rozwojowi (czyli dokonują się w nich postęp) lub też się „cofają” (dokonują
się w nich niekorzystne zmiany, czyli regres)
- są różne
teorie rozwoju społecznego:
a) linearne (ewolucyjne) –
społeczeństwa rozwijają się w sposób „liniowy” w czasie. Od form prostych ku
coraz bardziej złożonym. W ten sposób dokonuje się ewolucja społeczeństw,
podobna do tej, która zachodzi w przyrodzie. (przedstawicielami tego poglądu
byli m.in. : August Comte, Herbert Spencer, Karol Marks, Levis Morgan)
b) cykliczne –
rozwój społeczeństwa odbywa się w określonych fazach, które co jakiś czas się
powtarzają w określonej kolejności. Do przedstawiceli tego poglądu należeli
m.in.: Vifredo Pareco.
c) dychotomiczne – społeczeństwa
rozwijają się poprzez przechodzenie z grup pierwotnych do struktur opartych na
grupach złożonych. Przedstawiciele: Emile Durkheim, Ferdynand Tonnies, Charles
H. Cooley
Niektórzy
dzielą teorię na te które zakładają rozwój przez walkę (rewolucje, nagłe
podboje) oraz te zakładające rozwój
przez współdziałanie.
Trzy podstawowe elementy społeczeństwa:
a) kultura
b) struktura
c) obiektywne warunki bytu danej zbiorowości
(terytorium, klimat, flora, fauna, warunki ekonomiczne)
POJĘCIE I KONCEPCJE STRUKTURY SPOŁECZNEJ
Struktura – pewien układ elementów tworzących pewną całość
Struktura społeczeństwa obejmuje
wszystkie występujące w społeczeństwie zbiorowości (grupy, kręgi społeczne,
społeczności lokalne, grupy zawodowe, klasy, warstwy społeczne). To jakby
„budowa” społeczeństwa, określenie występujących w nim elementów. Jest to zbiór
różnych elementów z których składa się społeczeństwo oraz zależności zachodzące
między tymi elementami.
W socjologii są różne koncepcje
tego jakie są zależności pomiędzy poszczególnymi elementami struktury
społecznej.
1) koncepcja funkcjonalno – strukturalna
☼ jej zwolennicy/twórcy – August
Comte (pozytywista) Herbert Spencer
(twórca ewolucjonizmu w naukach społecznych)
☼ zgodnie z tą teorią społeczeństwo to całość
składająca się z wzajemnie zależnych elementów. Każdy pełni jakąś rolę, ma
określoną funkcję. To trochę jak żywy organizm, który, aby dobrze funkcjonował
potrzebuje dobrego działania i współpracy wszystkich organów.
2) koncepcja konfliktowa
☼ jej
zwolennikiem był m.in. Karol Marks
☼ zgodnie
z tą teorią społeczeństwo składa się z wzajemnie zwalczających się klas.
Konflikt społeczny powoduje zmiany w społeczeństwie, jej ich motorem, siła
napędową.
3) koncepcja interakcyjna
☼ jej zwolennikiem był m.in.
Herbert Blumem
☼ odrzuca samo pojęcie struktury (jako pewnego
układu elementów tworzących całość)
☼ najważniejsze są interakcje, jakie zachodzą
między ludźmi podejmującymi wspólne działanie
☼ struktura w tym rozumieniu to pewien proces oraz
układ porozumień i uzgodnień
pomiędzy jednostkami.
ELEMENTY STRUKTURY SPOŁECZNEJ
a) struktura demograficzna – wyróżnia grupy w różnych kategoriach
wiekowych, także ze względu na płeć. A więc tu czynnikiem różnicującym jest
wiek i pleć. Dzięki jej badaniu wiemy np. czy społeczeństwo jest społeczeństwem
starzejącym się czy nie.
b) struktura klasowa – jest wyrazem różnic społecznych.
Są dwa ujęcie klas
społecznych:
1. Klasy społeczne są
wytworem stosunków gospodarczych
-
do zwolenników tej teorii należał m.in. Saint
– Simon (XVIII/XIV wieczny myśliciel, filozof, utopijny socjalista).
- wyróżniał on 2 klasy: produkcyjną (czyli Ci co produkują np. przedsiębiorcy,
robotnicy, rolnicy) oraz nieprodukcyjną
(Ci co nic nie robią a żyją z czyjejś pracy, żerują na niej).
- A więc to o
tym do której klasy społecznej się należy decyduje w tym ujęciu tworzenie (lub
nie) dóbr i usług
- twórcą teorii ekonomicznej był też Karol Marks
Jego zdaniem społeczeństwo dzieliło się na 2 klasy: właścicieli środków produkcji (czyli Ci co dysponują
maszynami, narzędziami, tworzywem do wytwarzania np. garnków) i tych co ich nie posiadają (pracują dla
innych i na innych, na tych co posiadają środki produkcji – np. robotnicy w
fabryce). Te klasy miały się zdaniem Marksa wzajemnie zwalczać, aż do momentu
jak powstać miało społeczeństwo bezklasowe.
- Zdaniem Maxa Webera (niemiecki
XX wieczny historyk, socjolog, religioznawca) klasy to zespoły osób o „różnych
szansach życiowych” (mających różny dostęp do dóbr). Jego zdaniem klasy też ze
sobą rywalizują, ścierają się, był on zwolennikiem zmian dokonywanych na drodze
ewolucyjnej (A nie jak Marks i jego kontynuator Lenin, który uważał, że walka
klas zakończyć się musi rewolucją)
2. Teorie
funkcjonalne
- zakładają one, że
społeczeństwo od zawsze był podzielone na klasy, to jest niezbędne dla jego
funkcjonowania. Klasy to naturalny i właściwy podział w społeczeństwie,
niezbędny dla jego prawidłowego funkcjonowania.
-
do zwolenników tych teorii należeli: Kingsley Davis i Gilbert E. Moore.
-
Dzisiejsze społeczeństwo dzieli się głównie ze względu na zamożność i
wykształcenie, wykonywany zawód, styl życia. Pochodzenie społeczne, które
kiedyś miało decydujące znaczenie (np. społeczeństwo stanowe w średniowieczu,
kiedy to istniał podział na duchowieństwo, szlachtę, mieszczaństwo i chłopów. Przejście ze
stanu np. chłopskiego do szlacheckiego było praktycznie niemożliwe. Kto w jakim
stanie się urodził takim najczęściej pozostawał, ruchliwość między stanami była
bardzo rzadka) nie ma takgo znaczenia. Osoba ze wsi ma możliwość zdobycia
wykształcenia i bycia np. profesorem czy milionerem.
W dzisiejszym społeczeństwie wyróżniamy klasy:
a) wyższą
- ludzie bogaci, należący do elit społecznych (np. w niektórych
krajach nadal istnieje arystokracja, np. w Anglii)
b) średnią - w demokratycznych
społeczeństwach zachodnich jest najliczniejsza. Zaliczyć do niej możemy
biznesmenów, średnie i niżesz kadry kierownicze, specjalistów (lekarzy,
nauczycieli, prawników). Ponieważ jest najliczniejsza ma największy wpływ na
funkcjonowanie państwa. Często w jej ramach wyróżnić można: klasę średnią
wyższa i klasę średnią niższą. W Polsce ze względu na przemiany po 1989 r. ta
klasa dopiero się tworzy i nie jest silna. U nas raczej społeczeństwo dzieli
się na tych bogatych wykształconych i tych biednych, choć powoli się to
zmienia.
c) niższą – osoby o niskim wykształceniu, raczej niewielkich
dochodach, najczęściej pracujący fizycznie (robotnicy, rolnicy)
STRUKTURA WARSTWOWA
Warstwa społeczna –
grupa ludzi, której członkowie uznają, że łączy ich wspólna pozycja społeczna
(status społeczny)
Wyróżnikiem
danej warstwy może być majątek, styl życia, poziom kultury (np. tzw.
inteligencja). Najważniejsze jest jednak poczucie przynależności do danej
warstwy.
Struktura zawodowa – ze względu na zawody.
Wyznacznikiem pozycji społeczenej w tym przypadku są zarobki, choć nie zawsze,
bo np. dużo zarabiająca sprzątaczka nigdy nie będzie cieszyć się większym
szacunkiem niż wykładowca. Znaczenie ma tu tradycja panująca w danym
społeczeństwie, poziom kwalifikacji. (np. na wsiach szanuje się nauczycieli).
Wpływ na odbieranie zawodu może mieć też jego przydatność. Np. w USA wzrósł
szacunek dla strażaków po atakach z 11września 2001 r.
Dziś
w Polsce w strukturze zawodowej społeczeństwa zachodzą istotne zmiany. Rośnie
liczba osób zatrudnionych usługach a
maleje w przemyśle
W strukturze społeczne wyróżnia się:
☼
mikrostrukturę
– układ pozycji, ról społecznych jednostek i grup w ramach poszczególnych gru
społecznych (np. mikrostruktura klasy szkolnej). Dotyczy małych grup
społecznych i tego jaką mają strukturę. Np. pozycja ojca w rodzinie, matki itp.
☼
makrostrukturę
– układ klas i warstw społecznych dużych społecznościach terytorialnych (np.
państwo)
RUCHLIWOŚĆ SPOŁECZNA
Klasy,
warstwy społeczne nie są tworami zamkniętymi. Można przechodzić z jednej do
drugiej - to jest właśnie ruchliwość
społeczna. Wyróżniamy ruchliwość społeczną:
●
pionową (wertykalna)
●
poziomą (horyzontalna)
Są dwie formy ruchliwości społecznej pionowej :
a) awans społeczny
– przejście do klasy wyższej
b) degradacja
społeczna – przejście do klasy niższej
Ruchliwość
społeczna pozioma
dzieli się na:
a) terytorialną
(np. ze wsi do miast)
b) zawodową (np.
robotnik – pracownik umysłowy)
jest
to raczej przemieszczanie się w obrębie swojej klasy, warstwy. Nie ma tu
znaczącego awansu lub degradacji. Nie ma zmiany pozycji (np. rolnik staje się
hydraulikiem, ale gdy rolnik staje się profesorem to jest już ruchliwość społeczna
pionowa)
Inne
rodzaje ruchliwości:
a) wewnątrz pokoleniowa
b) między pokoleniowa – przy jej badaniu bierze się
pod uwagę pozycję przodków. Np. jak rodzice mają wykształcenie podstawowe a ich
dziecko już wyższe wówczas możemy mówić o ruchliwości międzypokoleniowej (a
więc że następuje różnica w kolejnych pokoleniach)
Przyczyny ruchliwości społecznej:
♥
zmiany w całym społeczeństwie, zmiany
kulturowe (np. rozwój praw kobiet umożliwił im
♥ kształcenie się i zdobywanie wysokich pozycji społecznych)
♥ kształcenie się i zdobywanie wysokich pozycji społecznych)
♥
chęć polepszenia swoich zarobków
♥
chęć uzyskania prestiżu
♥
chęć zdobycia władzy
Komentarze
Prześlij komentarz